Domein 1: In huis
Een visie en ambities zijn mooi, maar hoe vertaal je dat naar de praktijk van leerlingen? We bieden handvatten van waaruit je culturele activiteiten kritisch kunt bekijken en beschrijven.
Cultuureducatie bestaat uit activiteiten rondom erfgoed, dans, muziek, theater, literatuur, foto, film, media en beeldende kunst. Er zijn lesmethodes, workshops en museum- of theaterbezoek. Al deze activiteiten hebben een eigen waarde, maar hoe zorg je voor overzicht? Hiervoor bedachten we drie domeinen van cultuureducatie.
Met cultuureducatie willen we culturele vermogens van een leerling verder uitdagen en ontwikkelen. Bij het omschrijven hiervan zijn we teruggegaan naar de essentie van het leergebied Kunst en Cultuur en de raakvlakken rondom actuele onderwijsthema’s als persoonsvorming, socialisatie en burgerschapsvorming.
Elk vermogen hebben we in vijf ‘bouwstenen’ beschreven. Hiermee kun je de school taal en richting aanreiken om de ontwikkeling van leerlingen te herkennen. In gesprek met een leraar of cultuurprofessional gebruik je ze om te bepalen wat het specifieke uitgangspunt is voor een activiteit.