Onze visie

Cultuurtraject Brabant is ontwikkeld door intermediairs uit zes grote Brabantse steden, samen met Kunstloc Brabant en Erfgoed Brabant. Intermediairs uit andere gemeenten hebben ook meegedacht.

Onze visie Foto: Ben Nienhuis

Wat willen we bereiken?

Gezamenlijk hebben wij één krachtige visie en uniforme taal voor cultuureducatie geformuleerd. Hiermee hebben we een belangrijk fundament gelegd om de culturele vermogens die een leerling - van nature - heeft, verder te ontwikkelen.

Maken – creërend vermogen De leerling geeft op eigen wijze vorm aan zijn verbeelding, gevoel, waarneming of kennis. 

Meemaken – receptief vermogen De leerling stelt zich open voor culturele uitingen zowel in zijn omgeving als daarbuiten. 

Betekenis geven – reflectief vermogen De leerling kijkt terug op cultuuruitingen van anderen en zichzelf en geeft er betekenis aan.

Betekenisvolle cultuureducatie

Cultuureducatie wordt betekenisvol als het een ervaring brengt waar de leerling zich toe moet verhouden. Soms zegt die iets over hoe een kunstenaar de werkelijkheid ervaart, maar vooral over hoe de leerling zelf die werkelijkheid ervaart. 

Dat is voor iedereen anders. Want wat we zelf aan kunst maken of wat we meenemen uit het kunstwerk of verhaal van een ander, bouwt altijd voort op associaties uit ons eigen leven. Zo ontstaat een dialoog tussen de leerling, de ervaring en de wereld. Bij betekenisvolle cultuureducatie kan de leerling in verbinding met kunst, media en erfgoed betekenis geven aan zijn leven.

Betekenisvolle cultuureducatie

Lees meer over onze visie

Over onze gezamenlijke taal, visie en aanpak schreven we een basisdocument. Je kunt een digitaal exemplaar aanvragen via: cultuurtrajectbrabant@kunstlocbrabant.nl