Intakegesprek
Gespreksdocument om verwachtingen af te stemmen met een school die wil starten met Cultuurtraject Brabant.
Indicatie: twee of drie gesprekken met de cultuurcoördinator(en), directie en een teambijeenkomst.
Voordat je met een school start, organiseer je een intakegesprek. Hierin stem je de verwachtingen af tussen jou als intermediair en de school. Denk hierbij aan tijd, middelen en rolverdeling. Je bespreekt ook de huidige situatie op de school. Waar staan ze nu? Verken in grote lijnen waar de school naar toe wil bewegen. Richt dit zich op activiteiten in de klas, inzet van een (kunst)vakdocent? Vakgericht of vakoverstijgend? Verbredend of verdiepend? Is er een wens voor professionalisering?
Verder formuleert de school in deze fase een visie en ambities voor cultuureducatie. De visie is gebaseerd op de onderwijsvisie van de school. Ambities zijn vooral toegespitst op wat leerlingen daarbij concreet merken of (mee)maken. Om draagvlak en éénstemmigheid te creëren, adviseer je om het hele team hierbij te betrekken.
Als er veel wisselingen in een team zijn of belangrijke sleutelfiguren wegvallen, kun je terugpakken op de opbrengst van de fase ‘Route bepalen’ en sommige stappen die hierbij horen zo nodig herhalen.
In de praktijk verloopt een traject niet lineair. Fases en stappen komen vaker terug en verdiepen zich. Maatwerk is hierbij vanzelfsprekend. Jij bepaalt samen met de school het tempo, de aanpak en volgorde. Gebruik de checklist als houvast om te bekijken waar een school staat en wat er nodig is.
Verwachtingen en wederzijdse afspraken over tijd, geld en rolverdeling zijn vastgelegd.
De huidige situatie op school is in kaart gebracht.
Een eerste richting is verkend: vakoverstijgend of vakgericht? Verbreden of verdiepen?
De school heeft hun (onderwijs)visie en één of meer ambities op leerlingniveau geformuleerd. (Wat willen we concreet bereiken? Wat gaan we doen?).
Er is een (aanzet tot een) cultuurbeleidsplan waarin bovenstaande punten zijn vastgelegd.
Het team heeft inspraak gehad in de visie en ambities en de scholingsbehoefte is opgehaald.
Gespreksdocument om verwachtingen af te stemmen met een school die wil starten met Cultuurtraject Brabant.
Format voor een samenwerkingsovereenkomst om afspraken vast te leggen.
Gespreksdocument om met een school ambities voor cultuureducatie te formuleren.