Route bepalen
Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen Route bepalen

Indicatie: twee of drie gesprekken met de cultuurcoördinator(en), directie en een teambijeenkomst.

Hoe ziet deze fase eruit?

Voordat je met een school start, organiseer je een intakegesprek. Hierin stem je de verwachtingen af tussen jou als intermediair en de school. Denk hierbij aan tijd, middelen en rolverdeling. Je bespreekt ook de huidige situatie op de school. Waar staan ze nu? Verken in grote lijnen waar de school naar toe wil bewegen. Richt dit zich op activiteiten in de klas, inzet van een (kunst)vakdocent? Vakgericht of vakoverstijgend? Verbredend of verdiepend? Is er een wens voor professionalisering?

Visie vanuit de onderwijsvisie

Verder formuleert de school in deze fase een visie en ambities voor cultuureducatie. De visie is gebaseerd op de onderwijsvisie van de school. Ambities zijn vooral toegespitst op wat leerlingen daarbij concreet merken of (mee)maken. Om draagvlak en éénstemmigheid te creëren, adviseer je om het hele team hierbij te betrekken.

Als er veel wisselingen in een team zijn of belangrijke sleutelfiguren wegvallen, kun je terugpakken op de opbrengst van de fase ‘Route bepalen’ en sommige stappen die hierbij horen zo nodig herhalen.

Visie vanuit de onderwijsvisie Foto: Ilse Wolf

Checklist

In de praktijk verloopt een traject niet lineair. Fases en stappen komen vaker terug en verdiepen zich. Maatwerk is hierbij vanzelfsprekend. Jij bepaalt samen met de school het tempo, de aanpak en volgorde. Gebruik de checklist als houvast om te bekijken waar een school staat en wat er nodig is.

Download de checklist
  • Verwachtingen en wederzijdse afspraken over tijd, geld en rolverdeling zijn vastgelegd.

  • De huidige situatie op school is in kaart gebracht.

  • Een eerste richting is verkend: vakoverstijgend of vakgericht? Verbreden of verdiepen?

  • De school heeft hun (onderwijs)visie en één of meer ambities op leerlingniveau geformuleerd. (Wat willen we concreet bereiken? Wat gaan we doen?).

  • Er is een (aanzet tot een) cultuurbeleidsplan waarin bovenstaande punten zijn vastgelegd.

  • Het team heeft inspraak gehad in de visie en ambities en de scholingsbehoefte is opgehaald.

Relevante instrumenten

Intakegesprek

Gespreksdocument om verwachtingen af te stemmen met een school die wil starten met Cultuurtraject Brabant.

Intakegesprek Foto: Imara Angulo Vidal
Ambitiegesprek

Gespreksdocument om met een school ambities voor cultuureducatie te formuleren.

Ambitiegesprek Foto: Imara Angulo Vidal