Activiteitenplan
Format om met een school de activiteiten per schooljaar of kalenderjaar op een rijtje te zetten.
Indicatie: (jaarlijks) twee of drie gesprekken met de cultuurcoördinator(en).
In deze fase start de school met het uitvoeren van hun culturele activiteiten. Op basis van de onderwijsvisie en ambities heeft de school keuzes gemaakt: welke activiteiten zijn (niet meer) passend en welke moeten worden aangepast? Met de toolbox met instrumenten ondersteun je in deze fase de school om hun activiteitenprogramma kritisch te bekijken en waar nodig aan te scherpen.
Bespreek hoe de school hun activiteiten in praktijk brengt; wat ze zelf oppakken, wat ze samen met de culturele omgeving doen en welke aanbod er nog mist om van buitenaf te halen, bijvoorbeeld voorstellingen of museumbezoek. Als intermediair draag je cultuurprofessionals aan en maak je afspraken over de coördinatie en evaluatie van activiteiten.
In de praktijk verloopt een traject niet lineair. Fases en stappen komen vaker terug en verdiepen zich. Maatwerk is hierbij vanzelfsprekend. Jij bepaalt samen met de school het tempo, de aanpak en volgorde. Gebruik de checklist als houvast om te bekijken waar een school staat en wat er nodig is.
De school heeft de invulling van hun cultuureducatie vastgesteld, passend bij hun onderwijsvisie en ambities.
De school heeft de gekozen activiteiten (aanbod, inzet cultuurprofessional) gecoördineerd en geëvalueerd.
Afhankelijk van hun ambities is de school gestart met professionalisering, de verbinding binnen- en buitenschools aanbod enz.
Format om met een school de activiteiten per schooljaar of kalenderjaar op een rijtje te zetten.
Vragen waarmee leraren ambities van de school vormgeven in activiteiten.
Filmpjes over de waarde van cultuureducatie.